تبلیغات
بومی ماندن و جهانی شدن

بومی ماندن و جهانی شدن
تفکر برای تفکر 
قالب وبلاگ
نویسندگان
استخاره با قران
استخاره آنلاین با قرآن کریم

قال روزانه
فال امروز


مفاهیم کلیدی :

کتاب (بخوانیم) :  در رویکرد برنامه ی درسی ملی سال 1390 به کتاب فارسی تغییر نام یافته است .

کتاب (بنویسیم) : در رویکرد برنامه درس ملی به نام کتاب کار فارسی تغییر نام یافته است.

دوره ابتدایی : از 6 سالگی شروع می شود و تا حداکثر سن 15 سال برای شهر سن 16 سال برای روستا و  عشایر در پنج پایه تعریف می­شود .

نشانه ها : همان حروف الفبا هستند که دارای 32 حرف و 64 حرفگونه هستند.

تصویرک : تعدادی تصاویر کوچک است که از داخل عکس و نگاره های بزرگ گرفته شده و نشانه ی جدید هر درس را آموزش می دهد.

روان خوانی : متنی است آهنگین با محتوای داستانی از ادبیات عامیانه که با هدف تقویت مهارت خواندن در پایان هر فصل طراحی گردیده است.

ساختار : شامل جلد و برگ های کتاب اعم از تصاویر و تعداد نوشته ها و سطرها است.

محتوا : شامل دستور زبان- شعر و نگارش و نوشتن  دیگر مهارت زبان آموزی است

محورهای تلفیقی : شامل آن دسته از مفاهیم و عناوینی و موضوعاتی است که در غیر درس و کتاب خود مطلبی را آموزش می دهد مثلاً رنگ آمیزی حروف و نشانه ها که هنر و فارسی با هم تلفیق شده است.

مفاهیم طولی : دسته ای از مفاهیم هستند که انتظار می رود در پایه های بالاتر تکمیل شود آغاز و پایان دارد.

چند پایه ی عشایری- روستایی : مدارسی هستند که به علت تعداد کم دانش آموز و امکانات روستا شد.و بعد مسافت زیاد دانش آموزان اول تا پنجم در یک کلاس بطور همزمان توسط یک معلم تدریس می شوند.

نگارنده : منظور از نگارنده مؤلف این تحقیق (حسین کمری) می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه :                                                        هر کس دنیا را از پشت عینک خود می بیند.   (آنتوان چخوف)

نوع تربیت، وضع اقتصادی خانواده ، شغل، اقلیم و جغرافیا و عوامل دیگر دید و نگاه و برداشت ها را متفاوت می سازد، آنان که در آغوش ناز و نعمت پرورده شده اند نسبت به پاره ای از مسایل به حق یا ناحق خوش بین و برعکس محرومان و آزردگان بدبین می شوند، شرایط اقلیمی گاهی باعث سخت کوشی و درک و خلاقیت بیشتری می شود و مهمتر از همه افراد نسبت به شغل خود در مقایسه با دیگران، اطلاعات و تخصص و نگاهی ژرف دارند ، و ظرایف و نقایص آن را فنی تر و تخصصی تر می بینند. یک شاعر بهتر    می تواند اشعار دیگران را نقد کند و یک معلم ابتدایی بهتر می توانند نسبت به کتاب هایی که همه روز با آنها سروکار دارد اظهار نظر کند و این منطقی به نظر می رسد.  با این مقال موضوع نقد و بررسی چیست؟

نقد  یعنی تشخیص سرد در به عبارتی بیان خوبی ها و بدی های یک اثر می باشد. ناهمواری های اجتماعی، تبعیض ها و بیدادگری ها، پیشرفت ها موفقیت ها و تغییر و تحولات آموزش و غیره افراد مختلف اجتماع را به تجزیه و تحلیل بر می انگیزاند. هر جا که چند نفر گرد هم می آیند، بحث و مجادله در می گیرد موافقان و مخالفان اظهار عقیده می کنند. سازمان های مختلف هم میزگرد و سمینار و همایش و کمیسیون ترتیب  می دهند و دوره ی توجیهی و ضمن خدمت برگزار می نمایند سخنوران به سخنوری و نویسندگان دست به قلم می زند و با نوشتن مقاله هایی نظرات و اندیشه های خود را به همگان عرضه می کنند. هر ساله از طریق رسانه های ملی اخبار و حوادثی نسبت به تغییر و تحولات آموزش و تربیت و مدیریتی آموزش و پرورش به گوش متولیان آموزش و پرورش می رسد و ذهن و اندیشه معلمان و اساتید را مشغول و کنجکاو می کند و گاهی به بحث و انتقاد هم می کشد که این خود نشانه ی علاقه ی ما معلمان نسبت به آموزش و شغل و حرفه ی خودمان هست.زیرا منتقد مسایل آموزش و تربیت بین طراحان و برنامه ریزان آموزشی و آموزش و دانش آموز واسطه هستند. و مصادیق و دقایق کتاب ها بهتر از دیگران که از آن غافل و ناتوانند لمس می کنند.اینجانب دراین تحقیق که هدف آن نقد و بررسی کتاب های فارسی دوره ی ابندایی است . از تمام تجربیات دوازده سال دوری تدریس خود و دیگر همکاران صاحب نظر و متخصص کمک گرفته ام و اگر معایب یا نقایصی و یا فوایدی در آنها می بینم را به نقد  از منظر روش های نوین آموزش زبان می کشانم که امیدوارم مورد استفاده خوانندگان و مورد توجه مؤلفان قرار گیرد. من بر خودم وظیفه دیدم که جهات مختلف و متفاوتی که در این کتاب ها اهمیت دارد مورد توجه قرار دهم و در دو بخش ساختار و محتوا نقد و بررسی کنم، امیدوارم استاد ارجمند جناب آقای دکتر علوی مقدم مرا از راهنمایی های خود بی نصیب نفرمائید.

در نظر بازی ما بیخبران حیرانند                عشق داند در این دایره می گردد

                                                                                                                                                                                                                                                 پیشگفتار :

براساس اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور محسوب می شود به همین دلیل علاوه بر کودکانی که زبان مادری آنها فارسی است یا یکی از گویش های آن است کسانی که به غیر فارسی صحبت می کنند نیز می بایستی خواند و نوشتن را یاد بگیرند.

آموزش خواندن و نوشتن این زبان مستلزم شناخت کافی از روش های آموزش زبان و فرهنگ ها و آداب و رسوم و امکانات و شرایط اقلیمی گویشوران آن منطقه ی مورد آزمایش است.

از این دیدگاه کتاب هایی را که برای این سن تدوین و تألیف می شوند باید با همه ی این موارد هماهنگ باشند و کاملاً کودکانه و علمی و منطقی طراحی شوند بنده به عنوان یک متخصص احساس می کنم مؤلفان محترم قبل از اینکه یک کار ستادی در تألیف این کتاب ها انجام دهند بهتر آنست آن را از صافی عملکرد معلمان صاحب نظر و فعال سراسر کشور بگذرانند تا بیش از پیش جالب و جالبتر شوند کتاب های فارسی را باید از نگاه دانش آموز ، امکانات ، معلم، رسانه، روانشناسی کودک، زبان شناسی آموزش و به اقتضای زمان و مکان و از همه مهمتر روش نوین آموزش زبان مورد نقد و بررسی قرار دارد و اگر این مهم به خوبی انجام شود بی شک حجم بزرگی از مشکلات آموزشی را برداشته اند.

بنده قبل از نقد و بررسی و پرداختن به خود کتاب های دوره ی ابتدایی ، اشاره ای گذارا به رویکردها و روش ها و شیوه های آموزش زبان می پردازم سپس رویکرد مورد استفاده در آموزش زبان این کتاب ها را مشخص می نمایم ، دیدگاههای و روش آموزش را از منظر روش های و شیوه ی نوین را به اختصار بیان   می کنم سپس از این منظر به کالبد شکافی کتاب ها می پردازم.

 

 

 

 

 

 

 

روش های نوین آموزش و تدریس چه می گویند؟

شخص تحصیلکرده ی امروز کسی است که در کسب و به کارگیری دانش مناسب می داند چگونه به طور کارآمدتر به اطلاعات دست یابد و آن ها را ارزشیابی کند و به طور مؤثر به کارگیرد. به نظر می رسد شاخص آغاز قرن بیست و یکم دگرگونی و تحول باشد با پذیرش تدریجی استفاده از تکنولوژی فناوری مادی (رایانه) و غیر مادی (روش های نوین حل مسئله و تفکر و کاوشگری) مدارس چندین درجه تغییر جهت داده اند به گفته ی «آلن کالینز» این تغییر جهت ها شامل موارد زیر است :

1- تغییر از آموزش کل کلاس به آموزش گروههای کوچکتر

2- تغییر روش معلم از سخنرانی کردن به مربیگری

3- تغییر از کار کردن با دانش آموزان قبلی در کلاس به صرف زمان بیشتر در به کمک دانش آموزان ضعیف

4- تغییر در جهت دخالت دادن بیشتر دانش آموزان در امر یادگیری خود

5- تغییر در جهت ارزشیابی بر اساس محصول و بازده

6- تغییر از حالت رقابت در کلاس به حالت همکاری ، رفاقت و مشارکت بیشتر   


[ چهارشنبه 7 دی 1390 ] [ 09:57 ب.ظ ] [ حسین کمری ]
نظرات
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


من معلم اولین دبستان میخیم کودک دروازه های تاریخیم
نام من حسین کمری است معلمی از دیار داغها و باغها . من در یکی از روزهای خداحافظی بهار و در استانه ظهر های گرم تابستان 1360 که سایه ها می دانستند چه تابستانیست در روستای سرسبز چمن گلین به دنیا امدم .دوران دبستان را در میان کوچه باغهای زیبای روستا گذرانده و جهت ادامه تحصیلات در دوره راهنمایی به علت نبودن مدریه راهنمایی در روستاهای همجوار به شهرستان سرپل زهاب عزیمت نموده و دوران راهنمایی و دبیرستان را در این شهر طی نموده و سپس در کنکور سراسری در رشته تربیت معلم اموزش ابتدایی قبول شدم بعد از اتمام مقطع کاردانی در همان سال بخاطر علاقه ام به زبان و ادبیات فارسی کنکور سراسری شرکت کردم و کارشناسی زبان وادبیات فارسی محض قبول شدم و بعد از اتمام دوره کارشناسی ام در مقطع فوق لیسانس دانشگاه ملی ( پیام نور ) به دلیل علاقه ام به مباحث زبان شناسی در رشته زبان سناسی اموزشی (اموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان ) قبول شدم و ادامه تحصیل داده و هم اکنون مشغول نوشتن دفاعیه ی پایان نامه ام تحت عنوان ( اموزش زبان فارسی به کرد زیانان ) هستم .
در دوران تدریسم در آموزش و پرورش به خاطر علاقه ام بارها در مسابقات علمی تخصصی . فرهنگی و ادبی و همچنین جشواره های الگوهای برتر تدریس شرکت و حضور فعال داشته ام و حاصل تجربیاتم را در نشریات مختلف ب به چاپ رساندم و به مدت 7 سال نیز از سوی همکاران فهیم و بزرگوار شهرستان سرپل زهاب به عنوان سرگروه اموزشی انتخاب شده ام و سعی نموده ام زکات علمم را در این جلسات بپردازم . و هم اکنون بعنوان مدرس شهرستان سرپل زهاب و دیگر شهرستانهای استان در کلاسهای ضمن خدمت و همچنین تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان سرپل زهاب مشغول فعالیت هستم
و تعدادی از عناوین و مقامهایی که حاصل مطالعات و تحقیقات .تجربیات و تحصیلاتم می باشد به شرح زیر است:
1- نفر برگزیده تجارب موفق معلمان سراسر کشور در سال 81
2- نفر برگزیده مسابقات علمی تخصصی معلمان تربیت بدنی در مرحله ی کشوری سال 87
3- بیش از 5 بار کسب عنوان برتر جشنواره های تدریس مناسب در سطح استان و کشور در رشته های مختلف چند پایه و تک پایه و بیش از10 بار عنوان اول شهرستان سرپل زهاب
4- سرمربی مسابقات تیم جودوی استان کرمانشاه در 26 دوره المپیاد سراسر کشور در شهر ارومیه و بیست و هفتمین دوره المپیاد سراسر کشور در زنجان و همچنین سرپرست اولین المپیک دانش اموزان سراسر کشور در استان کرمانشاه
5- بیش از نوزده سال سابقه ورزش های رزمی و مسئول انجمن جودوی اموزشگاهای شهرستان سرپل ذهاب
6- مسئول انجمن ادبی ( سهراب سپهری ) شهرستان سرپل ذهاب زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی
7- داور جشنواره الگوهای برتر تدریس استان کرمانشاه ( مرحله ی قطبی سال 89)
8- داور مسابقات علوم ازمایشگاهی استان کرمانشاه (مرحله ی قطبی سالهای 87 و 88 و 89 )
9- دارنده کمربند دان 2 مشکی هنر رزمی جودو و قهرمان جودوی لیگهای چهار منطقه ی کشور در سال 80و بیش از ده سال مربیگری باشگاه جودو شهرستان سرپل زهاب
10 - نویسنده دو کتاب در دست چاپ مجموعه شعر فارسی تحت عنوان ( از گریه های تمدن ) و مجموعه شعر کردی کلهری ( له پرزه ی واران )
11- تالیف بیش از 30 مقاله ی علمی اموزشی و ادبی در نشریات و مجلات با تایید کمیسیون تالیفات استان
و ....

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

تبادل لینک

خرید بک لینک